Online üzemmód: ON! – 5 tanács, hogy jól szuperálj a világhálón!

Az online jelenlét ma már megkerülhetetlen. A vállalkozásod akkor is fent szerepelhet valamelyik internetes portálon, ha nem is szeretnéd. 5 tipp, hogy a Te kezedben legyen a gyeplő!

Mielőtt ismertetjük a tanácsokat, nézzünk néhány számot, hogy miért is olyan fontos az online megjelenés. A MediaQ kutatásában a magyarországi felhasználókat vizsgálták, az eredmények decemberben láttak napvilágot. A hazai aktív internetezők száma 2016. novemberében nagyjából 6.100.000 főre tehető. Az online töltött átlagos idő évről évre növekszik, napjainkban már több mint napi 3 órát töltünk online. Ez több mint a napunk 10%-a.

A megkérdezettek több mint 80%-a már vásárolt interneten keresztül. Ha ez a pár szám, adat nem győzött meg eddig az online fontosságáról, ne olvasd tovább a cikket! J

1, Állapotfelmérés

Mérd fel a jelenlegi állapotod! Kezdjük az alapoktól. Sajnos, ha pár éve készítettél weboldalt, akkor az lehet, hogy mehet a kukába.  2016. végén fordult át a mérleg nyelve: már többet netezünk mobileszközökről, mint hagyományos számítógépen, ezért kiemelten fontos hogy az oldalunk mobilbarát legyen, azaz minden mobileszközön megfelelően jelenjen meg. Gyakran felmerül a kérdés: szükség van-e még napjainkban weboldalra? A válaszunk: határozottan igen! A weboldal a miénk, a mi tulajdonunkban van, mi állíthatunk be rajta mindent. Az a hipotézis, hogy elegendő csak egy Facebook oldal több sebből vérzik. Igaz, hétről-hétre új funkciók kerülnek bevezetésre a céges Facebook oldalak számára, lásd az elmúlt hónapokban bevezetett „Bolt” funkció, azonban ezzel együtt minden változik. Hiába követik több ezren az oldalad, ha posztolsz valamit és nem érkezik rá interakció, csupán 2-3%-os lesz az elérésed…

A lényeg: legyen (mobilbarát) weboldalad!

Ide kattinva le tudod ellenőrízni, hogy mobilbarát weboldallal rendelkezel-e.

Ha leellenőrizted a weboldalad, mindenképp keress cégedre Google-n. Miket írtak rólad, milyen portálokra kerültél fel akár akaratlanul, monitorozd le a megjelenéseidet.

A Facebookot már emlegettük: Egyáltalán van-e Facebook oldalad? Úgy is lehet a vállalkozásodnak Facebook oldala, hogy nem hoztál létre… A felhasználók által is létrejöhet egy Facebook oldal, ami felett akár át is veheted az irányítást, így nem kell 0-ról építeni az oldaladat. Amit ellenőrizz le, hogy az oldaladon nincsenek-e bejegyzések, értékelések. Amennyiben vannak és lehetséges reagálj rájuk! Iparágtól függően még több értékelős oldalon szerepelhetsz, de a Google is létrehozhat a cégedről egy kis adatlapot.

Ezt a Google Cégem oldalon tudod kezelni.

2, Tervezz!

Gondolom, azt várod el az online jelenléttől, hogy „jobban menjen a biznisz”. Ehhez viszont tervezés kell és stratégia! Tervezd meg, mit szeretnél elérni az online jelenléttel!

Van weboldalad, mobilbarát is, de van valós célja? Nagyon sok weboldalnak az a legnagyobb problémája, hogy nincs célja. Hogy mik lehetnek a célok? Értékesítés, foglalás, valamilyen anyag letöltése, hírlevélre történő feliratkozás… Ezeket az online marketingben konverzióknak nevezzük.

Példa: Van egy mozgás stúdiónk, ahol fix időpontra lehet bejelentkezni. Egy egyszerű formulával a weboldalon ez meg is történhet, így foglalás után csak egy e-mailt kapunk minden adattal. Persze ez egy a sok közül, amire az internetet használhatjuk, de az egyik legfontosabb. Márkaismertség növelésére, brandépítésre, PR-ra és még sok mindenre lehet használni az online adta lehetőségeket.

3, Kommunikálj!

Rengeteg ingyenesen rendelkezésre álló online eszköz és platform van, ahol kommunikálhatsz. Facebook, Instagram, ha van, akkor a weboldaladon, díjmentes hírlevél küldő rendszerek, stb. A lényeg, hogy alkalmazd őket. Az időzítéseknek és automatizálásoknak köszönhetően egy vasárnap délutáni szieszta ideje alatt elkészítheted az egész jövő heti marketingkommunikációs tervedet. Vagy akár az egész havit. Gondban vagy a kreatívokkal? Itt bemutatunk néhány ingyenesen használható kreatív készítő oldalt.

Vedd figyelembe kihez szólsz! Sokan csak az új vevők megszerzésére koncentrálnak, nem pedig arra, hogy törzsvásárlókat szerezzünk. S vedd figyelembe azt is, hogy milyen témában, kikhez, milyen formában szólsz.

4, Legyél naprakész!

A napi hírekre történő reflektálás nagy sikert arathat az emberek körében. Mivel felkapott témákat használsz marketing kampányaidban, így az emberek is jobban felfigyelnek rá. Talán sokan emlékeznek a 2016-os Olimpia alatti sajtburesz akciókra. Kenderesi Tamás úszónk a riportban ezt mondta: „rám férne egy-két sajtburesz”. Ezt több street food étterem is meglovagolta, a kicsiktől a nagyokig. Igaz, az Olimpia alatt még kisebb balhé is kialakult az erre épített akciók miatt a MOB részéről (de napjainkig nem látott napvilágot az, hogy valaki büntetést kapott volna.) A Zing Burger a mai napig üti a vasat Kenderesi sajtburesz témában: már elkészítették a Kenderesi Sajtbureszt és már karitatív akciókat is építenek rá. Minden egyes Kenderesi Sajtburesz megvásárlásával 200 Ft-ot a Magyar Paralimpiai Bizottságnak ajánlottak fel a 2017-es egri Országos Paraúszó Bajnokság megrendezéséhez.

De még rengeteg példát lehet hozni 2016-ból, amire sokan tudtak gyorsan és kreatívan reagálni: Pokémon Go, a Foci EB eseményei, Mannequin Challenge, és így tovább…

 

5, Mérj, számolj!

A „Big Data” korát éljük. Az online világ szépsége, hogy minden tökéletesen látható. Hányan jártak a weboldalon, honnan, milyen nyelven, milyen forrásból jöttek, ki követi a Facebook oldalunkat, hány ember látja a posztjainkat, sorolhatnám még jó ideig.

A számokból sok mindent láthatunk: melyik eredményen kéne javítanunk? Min kéne változtatnunk? Hol hagyják el a legnagyobb arányban a látogatóink az oldalunkat?
Első körben mindenképpen legyen egy Google Analytics ingyenes analitikai szoftver beépítve a weboldalunkba!

A másik fontos dolog, ami számítást igényel: a hirdetéseink megtérülése! A különböző kódoknak köszönhetően láthatjuk, hogy a Facebook hirdetésekre X pénzt költöttünk el, biztosan ennek köszönhetően érkezett Y értékű forgalom. Ezt az offline világban se felejtsük el, még ha nem is olyan egyszerű, mint online!
Mérjünk mindent, amit lehetséges és használjunk fel mindent, ami szükséges!

Amennyiben szeretnél egy kis segítséget, ide kattintva egyszerűen felveheted a kapcsolatot velünk! 🙂 

 

Grubits Tamás